Thursday, November 9, 2017

MELAKA : SETAHUN YANG LEPAS

Bismillahirrahmanirrahim.
Wajah ceria geng jalan-jalan.
“Jauh perjalanan, luas pemandangan, bertambah pengalaman.”

Bila sudah semakin hampir ke hujung tahun, kerja-kerja untuk tahun ini Insyaallah semakin berkurangan. Waktu yang sebeginilah yang digunakan untuk menenangkan fikiran dan merasai suasana di tempat orang. Ketika saya menulis posting untuk kali ini, beberapa Guru Besar kami, Puan Umaisah (TMPB), Cik Siti Aminah (TIPB), Cik Noorfazlini (TNPB) dan juga Cik Nor Nadirah (TS2) sedang dalam rangka bercuti dengan pengurus kami, Puan Zainun di Bogor, Indonesia. Bermacam juga cerita dan gambar yang dikongsikan di grup whatsapp kami, nak tunggu cerita selebihnya kita tunggu mereka semua pulang ke Malaysia ye.

Untuk kali ini, saya nak bawa semua ke tahun lepas, nak bercerita sedikit tentang aktiviti jalan-jalan Guru Besar dan pihak pengurusan, tak jauh.. kami ke Melaka sahaja. Dekat sahaja, tapi pengalaman yang kami peroleh sangat berharga. Kami bertolak ke Melaka dengan 2 buah kereta, terima kasih ya Pn Zainun, percayakan saya untuk pandu kereta baru Puan Zai, kecut juga perut, tapi tu lah.. bila bawa kereta baru, sedap je meluncur laju di lebuhraya.

Wajah-wajah ceria berjalan-jalan.

Destinasi pertama kami adalah Freeport A’Farmosa Outlet, tempatnya sama sahaja macam Johore Premium Outlet. Dalam hati ni dah mula berfikir-fikir, apa ya yang hendak dilakukan di sini, saya ni bukannya kaki shopping. Duit pun bawa cukup-cukup sahaja untuk perbelanjaan makan dan minum sepanjang aktiviti jalan-jalan ni. Sahabat-sahabat yang lain ada yang mula merancang kedai apa yang ingin mereka kunjungi. Tak lama kemudiannya Puan Zainun memanggil kami untuk berhimpun sebentar, ada sedikit taklimat katanya. Rupanya ada rezeki lagi untuk kami, Puan Zainun meminta kami memilih sampul duit hari raya yang ada padanya dan perlu menggunakan jumlah yang ada untuk membeli belah. Ahhh.. sudah.. ketika yang lain-lain semakin rancak berbincang barangan yang ingin dibeli dan kedai mana yang hendak dituju, saya terkebil-kebil sambil memegang sampul yang diberi. Nasiblah ada Cikgu Seri Rahayu Nengsih yang faham permasalahan saya, tak tahu nak beli apa. Otak ni fikir, nanti pulangkan sahajalah bila Puan Zainun minta tunjukkan barangan yang dibeli. Jadi setelah berbincang sedikit dengan Cikgu Ayu, kami masing-masing ikut hala tuju mencari barangan yang dihajati.

Freeport A'Farmosa Outlet

Tersenyum bahagia dengan hasil tangkapan masing-masing yang cukup berbaloi.

Setelah penat membeli belah, perut masing-masing pun sudah mula berkeroncong, kami pun bergerak meninggalkan outlet terbabit. Semua yang berada di dalam kereta diam sahaja, penat barangkali ulang alik keliling outlet tu, cari barangan yang berkenan. Ada juga yang menggunakan masa sekejap itu untuk melelapkan mata. Nasiblah saya kena pandu kereta, kalau tidak, sama juga akan lelapkan mata. Untuk makan tengahari, kami dijamu di Rumah Makan Cibiuk. Orang selalu kaitkan Melaka dengan asam pedas kan? Tapi kami di sini tak cari asam pedas, kami makan masakan Sunda, sedap juga. Terima kasih sekali lagi ye Puan Zainun, beri kami peluang untuk rasa lauk pauk orang Sunda, tak perlu ke Indonesia untuk merasainya.

Bergambar di hadapan restoran.

Sempat lagi check handphone time nak makan.

Jom serbu!!!

Kami kemudiannya meneruskan perjalanan ke tempat penginapan kami, boleh tahan jauh juga tempatnya, hampir setiap kali signal diberi kami mengharapkan sudah sampai, tetapi tak juga. Hahaha. Rupa-rupanya kami akan bermalam di sebuah banglo besar dalam sebuah resort. Juga, sesuatu yang kami tak jangkakan.  Walaupun Agrofarmstay ini agak terpencil dari bandar, tetapi suasananya  cukup selesa. Setelah siap menurunkan barang, berehat dan solat, kami pun bersedia untuk agenda seterusnya iaitu berstimbot dan berbarbeque untuk makan malam. Sempat juga kami merayau-rayau di dalam resort pada waktu malam untuk mencari air. Masing-masing berlagak berani pada mulanya, tapi bila suasana semakin sunyi dan gelap, apa lagi, buka langkah seribu semua lari kembali ke rumah banglo di atas bukit tu. Entah pukul berapa mereka tidur, saya pun tak pasti kerana saya sudah masuk tidur dahulu. Perlukan rehat yang lebih kerana esok akan sambung memandu.

Tempat kami bermalam.

Jom bergambar sebelum balik!!

Keesokkan harinya kami bersarapan dengan nasi lemak air tangan bonda. Alhamdulillah sedap. Kami kemudiannya bersiap-siap untuk check out. Aktiviti jalan-jalan kami diteruskan lagi  ke Bayou Lagoon Park Resort, ke salah satu tarikan yang ada di sana, Magic Art Museum. Pada awalnya agak kaku juga gaya cikgu-cikgu berposing di lukisan-lukisan yang ada, tapi itu semua tak lama, selepas beberapa minit, bermacam-macam aksi yang mereka tunjukkan. Agak lama juga masa yang kami habiskan di Magic Art Music, bayangkan, satu lukisan tu paling kurang akan ada 3 posing yang berbeza.
Bergambar di bahagian luar Magic Arts Museum

Masih awal lagi.. posing pun tak cantik lagi.

Syuusshhh..jangan di kejut beruang kutub tu!!

Jarang dapat tengok orang yang bahagia bila kena tendang macam
Puan Fiza ni.. err.. Puan Azlia, buat apa tu ye?
Hati-hati!! jangan jatuh!!!

Rasa-rasa ada buaya tak kat bawah tu?

Ishhh.. macam-macam gaya ada kat sini.

Wahhh!! Cover front page!!!

Jangan bising.. harimau ada tunggu kat situ!!

Sepatutnya gaya macamana yang kena buat di sini?

Macam ringan aje ikan paus tu.

Dua beranak ni tak kurang hebatnya, menangkap ketam gergasi.
Kami kemudiannya ke Bandar Hilir sebentar untuk membeli belah. Sakan berjalan-jalan, buah tangan untuk yang ditinggalkan di Johor perlu dicari juga. Berbotol-botol cencaluk yang dibeli, belacan pun berplastik-plastik, harumlah nanti kita semua dalam kereta ya.

Perhentian terakhir kami adalah di RnR Pagoh, untuk makan dan juga solat. Seterusnya kami meneruskan perjalanan pulang ke Pasir Gudang. Sepanjang perjalanan para penumpang lebih banyak diam dari bersuara, penatlah tu semuanya. Petangnya kami selamat tiba di Taman Mawar. Perjalanan yang pendek tetapi sangat memuaskan hati kami. Terima kasih sekali lagi kami ucapkan kepada Puan Zainun dan Encik Ahamed Tamizi.

Sesi pemulangan kereta bos.. Alhamdulillah selamat sampai.
Berbalik pada situasi sekarang ini, didoakan semoga percutian Guru Besar dan Puan Zainun di Bogor, Indonesia di dalam perlindunganNya dan selamat kembali kepada kami di sini!!